Premio Nazionale Design Nautico – Bando 2017

ATTENZIONE: la data di scadenza per l’invio dei progetti è stata spostata al 29 settembre 2017

Articolo 1: CONTENUTI ED OBIETTIVI

Con il Premio Nazionale Design Nautico, concorso di idee e progetti alla sua seconda edizione, si vuole dare un riconoscimento ai progetti di design più significativi ideati da professionisti e studenti che operano su tutto il territorio della comunità europea, con la finalità di premiare i migliori tra quelli che arriveranno all’attenzione del Comitato Organizzatore.

La piccola nautica, a vela e a motore, ha bisogno non solo di un buon restyling dell’esistente ma anche di proposte nuove ed innovative che puntino sul buon design e sulla qualità delle prestazioni, perchè andare per mare non sia solo un lusso per pochi ma un beneficio per tanti.

Oggetto della seconda edizione del concorso di design è NATANTE DA LAVORO PER PORTI TURISTICI.

Funzioni: Le principali funzioni cui deve assolvere questa imbarcazione, entro i 10 metri, riguardano il piccolo lavoro portuale:

  • Rimorchio
  • Assistenza all’ormeggio
  • Sollevamento catene
  • Pulizia specchio d’acqua
  • Spegnimento incendi, se lontani dalle banchine
  • Trasposto persone

Requisiti:

  • Robustezza
  • Stabilità
  • Maneggevolezza
  • Sicurezza.

Articolo 2: SOGGETTI

Nell’ambito del seguente Bando si intendono per :

  • società ideatrice: Claudia Ciccotti Design Srls
  • comitato promotore: Camera di Commercio I.A.A. di Pescara, Marina di Pescara suarl, Assonautica Pescara
  • comitato organizzatore: comitato promotore e società ideatrice

Articolo 3: PARTECIPAZIONE

Il Concorso è aperto, con partecipazione a titolo gratuito, a tutti i professionisti e gli studenti, operanti nel campo della progettazione e del design su tutto il territorio della comunità europea ed è distinto in 2 categorie: STUDENTI e PROFESSIONISTI.

I concorrenti, sia singolarmente che in gruppo, purché ne sia specificato il responsabile, possono partecipare con una sola proposta.

Nel caso i progetti ricevuti si rivelassero eccessivamente numerosi per una loro efficace esposizione negli spazi disponibili, il Comitato Organizzatore si riserverà la possibilità di effettuare una selezione dei progetti da esporre garantendo, in ogni caso, la pubblicazione in catalogo, anche on-line, di tutti i progetti.

Articolo 4: ESCLUSIONE

È esclusa la partecipazione al Concorso ai seguenti soggetti: Comitato Organizzatore e Giuria; tutti coloro che hanno in essere, alla data di pubblicazione del bando, rapporti lavorativi o di parentela con il Comitato Organizzatore e la Giuria; La partecipazione al Concorso è ritenuta valida previo invio del modulo d’iscrizione allegato al presente bando, accompagnato da una copia, in corso di validità, di un documento di identità, con firma olografa.

Articolo 5: PRESENTAZIONE DEGLI ELABORATI

Gli oggetti rappresentati devono essere inediti, non possono essere o essere stati messi in produzione,
Ogni partecipante dovrà presentare l’opera su due tavole in formato A2 verticale, montate su supporto rigido (tipo poliplat, forex o simili) che dovranno contenere, a discrezione del progettista:

  • Riproduzione di schizzi, idee progettuali o rendering
  • Riproduzione degli elaborati grafici principali (viste principali, sezioni e dettagli)

e, in formato A4

  • Relazione descrittiva del progetto (massimo 2.000 battute)
  • Scheda progetto con indicazioni di: progettista ed eventuali consulenti e collaboratori, dati tecnici della realizzazione, principali materiali da utilizzare
  • Foto e biografia sintetica con firma olografa del progettista/gruppo di progettazione (massimo 500 battute) con l’espressa autorizzazione al trattamento dei dati personali, ai sensi del decreto legislativo 30 giugno 2003, n. 196 e s.m.i. ed essere accompagnato da espressa dichiarazione di originalità dell’oggetto ideato e il consenso alla esposizione e pubblicazione dell’opera.

È richiesta copia ulteriore su supporto digitale (CD o DVD), della documentazione inviata in formato cartaceo, contenente file in formato .doc/docx o .odt per i testi e .tiff, .jpg o .pdf in alta risoluzione (300 dpi) per le tavole.

Il pacco contenente tutta la documentazione dovrà essere inviato tramite Posta o Corriere, con ricevuta di ritorno, all’attenzione dell’Ufficio Promozione della Camera di Commercio di Pescara, Via Conte di Ruvo 2, 65127 Pescara entro e non oltre il 15 settembre 2017 (farà fede il timbro postale di spedizione), in alternativa potrà essere consegnato a mano all’ufficio protocollo della Camera di Commercio di Pescara.

Sul Plico è indispensabile indicare l’oggetto: Premio Nazionale Design Nautico e la categoria di appartenenza.

È indispensabile inoltre indicare dati e indirizzo di un referente da contattare. Ogni singolo progettista o gruppo di progettazione può inviare solo un progetto che abbia le caratteristiche di cui all’art. 3 del bando. Nel caso di incompletezza, potrà essere concesso un breve termine per la regolarizzazione.

Articolo 6: MODALITÀ DI ESPOSIZIONE DEGLI ELABORATI E PREMIO

Il materiale inviato sarà utilizzato come strumento conoscitivo dell’opera e non sarà restituito agli autori, ma dopo la manifestazione sarà archiviato come materiale messo a disposizione per la consultazione di quanti ne volessero fare richiesta.

I progettisti vincitori e menzionati saranno contattati direttamente dall’Ufficio Promozione della Camera di Commercio di Pescara, per predisporre i materiali originali e integrativi (immagini, testi e foto), necessari alla pubblicazione dei progetti.  Non saranno presi in considerazione materiali inviati solo in forma digitale.

La Giuria assegnerà i seguenti premi, considerando il premio in denaro allo studente vincitore come incentivo a proseguire negli studi:

  • Categoria STUDENTI Premio al Vincitore: € 500,00 1 Menzione d’onore
  • Categoria PROFESSIONISTI Premio al Vincitore: Targa 1 Menzione d’onore

Articolo 7 SEZIONE FUORI CONCORSO

Tutte le opere saranno oggetto di una mostra organizzata nel mese di Ottobre in occasione della cerimonia di inaugurazione del nuovo anna accademico del Master di II livello in Diritto ed Economia del Mare e la Premiazion avrà luogo nei medesimi giorni (data ed ora sono in fase di definizione). Le opere potranno essere oggetto di una pubblicazione. Il comitato organizzatore si riserva, durante la manifestazione, di allestire una sezione “Fuori Concorso“

Articolo 8 SELEZIONE MATERIALI

Il Comitato Organizzatore predisporrà documenti e materiali utili all’organizzazione dell’iniziativa nella fase di raccolta dei materiali, assegnazione dei riconoscimenti alle opere premiate, allestimento della mostra, predisposizione e cura del catalogo cartaceo e online (sito web della manifestazione www.sottocostapescara.it) La Giuria sarà affiancata dal Comitato Organizzatore che coadiuverà i giurati nelle fasi di istruttoria della premiazione del Concorso.

L’assegnazione e consegna dei premi sarà effettuata presso la Camera di Commercio di Pescara, in data ed ora da definirsi.

Articolo 9: LA GIURIA

La Giuria che selezionerà i vincitori è nominata dal Comitato Organizzatore. Il suo giudizio è inappellabile e insindacabile.

La Giuria, i cui componenti saranno resi noti tramite il sito web della manifestazione www.sottocostapescara.it sarà composta da personalità di riconosciuto rilievo nazionale e da rappresentanti del Comitato Promotore della manifestazione, ai quali spetterà la scelta delle opere da premiare e la redazione di testi di commento per la pubblicazione del catalogo. La Giuria nel selezionare e valutare gli elaborati di progetto inviati terrà in debito conto i seguenti

CRITERI DI GIUDIZIO:

  • Innovazione, Estetica, Sostenibilità ambientale;
  • Ergonomia, Credibilità Tecnica ed economica, Flessibilità;
  • Qualità degli elaborati, Descrizione e Chiarezza dei contenuti.

Articolo 10: ACCETTAZIONE

La partecipazione al Concorso implica l’accettazione integrale delle norme del presente bando. L’organizzazione si riserva la facoltà di modificare, previo avviso, le scadenze e i termini indicati nel presente bando di concorso, se ciò dovesse rendersi necessario per esigenze organizzative.

Articolo 11: PROPRIETÀ INTELLETTUALE

La proprietà intellettuale e l’eventuale copyright dei progetti inviati rimangono di esclusività dei partecipanti al premio. Sottoscrivendo il modulo di iscrizione, i partecipanti implicitamente accettano di cedere a titolo gratuito tutti i diritti relativi alla pubblicazione e alla comunicazione del prodotto (su cataloghi, riviste, siti web ecc.) per sole finalità promozionali.

Articolo 12: INFORMAZIONI

Il presente Bando verrà pubblicato on-line ed ogni informazione relativa potrà essere scaricata dai partecipanti direttamente dal sito internet istituzionale della Camera di Commercio e dal sito della manifestazione www.sottocostapescara.it.

Eventuali quesiti potranno essere posti direttamente nella sezione dedicata al premio

Documenti:

Article 1: Contents and purposes

The Nautical Design National Award, a competition of ideas and projects in its third edition, has the aim of recognizing the most significant design projects created by professionals and students who work on the whole territory of the European community, with the purpose of rewarding the best among those who will come to the attention of the Organizing Committee.

Small boats, both with sail and with motor, do not only need a good restyling of the existing but also new and innovative proposals that focus on good design and on the performance’s quality, so that sailing is not just a luxury for the few but becomes a benefit for many, exactly as good design.

The subject of this edition of design’s competition is WORKING CRAFT FOR MARINAS.

Functions: Main functions of this craft, within 10 meters are:

  • Boat trailer
  • Mooring assistance
  • Lifting chains
  • Cleaning harbor basin
  • Fire extinguishment
  • People transport

Requirements:

  • Robustness
  • Stability
  • Maneuverability
  • Security

Article 2: Subjects For this Competition Announcement

The creator and curator company is: Claudia Ciccotti Design Srls

The Promoting Committee is: Camera di Commercio I.A.A. di Pescara, Marina di Pescara suarl, Assonautica Pescara

The Organizing Committee is composed by the creator company and the promoting committee.

Article 3: Participation

It’s an open competition, with free participation, for all professionals and students who work in the planning and design area on a national level and there are two categories: students and professionals.

The competitors, who can compete individually or in groups, as long as there’s a specified person in charge, can submit only one proposal. If the received projects are too many for an effective exposure in the provided spaces, the Organizing Committee will save the possibility of making a selection of the projects to be exhibited ensuring,  in any case, the publication in the catalog of all of them also on-line.

Article 4: Disqualification

The following subjects are excluded from the participation at the competition:

The Organizing Committee and the Jury;

All those who have working relationships or kinship with the Organizing Committee and the Jury when the Competition Announcement was published. The participation in the competition will be valid only after sending the registration form attached to this announcement, with a valid copy of an identity document with handwritten signature.

Article 5: PROJECT PRESENTATION

The represented objects represented need to be unpublished, they can’t be or have been put into production. Each competitor will have to present the work on two A2 vertical panels, assembled on a rigid support (like poliplat, forex or similar) that will have to include, at the designer’s discretion:

  • Reproduction of sketches, project ideas or rendering
  • Reproduction of the main graphic elaborates (main views, sections and details) in a

and A4 format

  • A descriptive report of the project (with a maximum of 2000 characters)
  • A project sheet with the indications for: designer and any potential consultant and collaborator, technical details of the creation, main materials to be used.
  • A photo and a brief biography with handwritten signature of the designer/team (with a maximum of 500 characters) with the consent to the use of personal data, according to the legislative decree of the 30th June 2003, n. 196 and subsequent amendments, and provided along with an express statement of the originality of the object created and the consent to the exhibition and publication of it.

It is required a further copy on digital media (CD or DVD) of the documentation sent by paper, containing files in .doc/docx or .odt format for texts and .tiff, .jpg or .pdf in high resolution (300 dpi) for tables and single images, in four-color process.

The package containing all documents must be sent exclusively by mail with return receipt for the attention of the Ufficio Promozione della Camera di Commercio di Pescara, in Via Conte di Ruvo 2, 65127, Pescara, no later than September 15, 2017 (certified by the shipping postmark).

It is essential to indicate the object on the package: Nautical Design National Award and the belonging category. It must also specify the data and address of a person to contact.

Every single designer or design team can only send a project that follow the rules provided in Article 3. In the case of incompleteness, a short period may be granted for the regularization.

Article 6: EXHIBIT PROCEDURE FOR THE PROJECTS AND REWARD

The submitted material will be used as a cognitive tool of the work and will not be returned to the authors, but after the competition it will be stored as a material available for consultation for whoever wants to apply.

The winner and mentioned designers will be contacted directly by the Ufficio Promozione of the Camera di Commercio of Pescara, to prepare the original and supplementary materials (images, text and photos), required the projects’ publication.

The material sent only in digital form will not be considered.

Assonautica will report names, curricula and projects of the winners and mentioned designers to all the shipyards on the Italian territory and where possible will set the exhibit of the projects in its stand at the various Fairs.

The jury will award the following prizes, considering the money reward to the winning student as incentive to continue his studies:

Category STUDENTS

Reward to the winner: € 500.00 1 Honorable Mention

Category PROFESSIONALS

Reward to the winner: Plaque 1 Honorable Mention

Article 7: OUT OF COMPETITION SECTION

An organized exhibition will be carried out with all the works in the competition and it will take place in October in the Chamber of Commerce of Pescara, during the opening ceremony of the second level Master in Maritime Law and Economics.

The Award ceremony will take place during the event, date and time are still to be defined.

The works may be the subject of a publication. The organizing committee has the right, during the event, to set up an “Out of Competition” section.

Article 8: MATERIAL SELECTION

The Organizing Committee will prepare documents and materials useful during the phases of: gathering materials, rewarding the winning works, preparation of the exhibition, preparation and care of the printed and online catalogs (the event website is www.sottocostapescara.it)

The jury will cooperate with the Organizing Committee which will assist during the preliminary stages of the award ceremony of the competition.

The assignment and the deliver of the reward will take place in the Chamber of Commerce of   Pescara, during the above mentioned event, date and time are still to be defined.

Article 9: THE JURY

The jury that will choose the winners is appointed by the Organizing Committee. Its decision is final and incontestable.

The jury, whose members will be announced via the event website of www.sottocostapescara.it will be composed by characters of acknowledged national importance and by representatives of the event’s Promoter Committee, which will have to choose the works to award and will have to write commentary texts for the catalog’s publication.

The jury will take in account the following parameters during the selection and the judgment of the projects:

  • Innovation, aesthetics, environmental sustainability;
  • Compliance functions and requirements;
  • Ergonomics, Technical and Economic Credibility, Flexibility;
  • Quality of the projects, description and clarity of content.

Article 10: ACCEPTANCE

Participating in the competition implies full acceptance of the rules of this announcement.

If it becomes necessary for organizational purposes, the organization reserves the right to modify, after notification, the deadlines and the terms indicated in this competition notice.

Article 11: INTELLECTUAL PROPERTY

The intellectual property and any copyright of the submitted projects remain exclusively to the award participants.

By signing the registration form, participants implicitly agree to divest for free all rights related to the publication and communication of the product (in catalogs, magazines, websites etc.) for promotional purposes only.

Article 12: INFORMATIONS

This Competition Announcement will be published on-line and any information may be downloaded by participants directly from the institutional website of the Camera di Commercio http://www.pe.camcom.it and from the event website www.sottocostapescara.it

Any questions can be asked directly in the section reserved to the award on the site.

Ideato e curato

Patrocini